Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Ieder die opvoedt of lesgeeft wordt dagelijks geconfronteerd met een onontkoombare realiteit: je ontmoet iemand die afhankelijk is van jou en van wie ?iets? gemaakt moet worden, maar op wiens vrijheid jouw wil geen greep heeft. Aan de hand van de wonderlijke geschiedenis van dokter Frankenstein en zijn fameuze maaksel beschrijft de bekende, Franse pedagoog Philippe Meirieu in dit boek deze typische, pedagogische onderneming. Daarbij gaat hij op zoek naar ideeën die kunnen helpen om een opvoedingsrelatie niet, zoals in het beroemde verhaal van Frankenstein,in een nachtmerrie te laten eindigen. Moet je daarvoor elk voornemen om van de ander ?iets? te ?maken? opgeven, en zo ja, verval je dan niet in een gevoel van onmacht en fatalisme?Met andere woorden: kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn?Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk een bekende pedagoog. Hij was hoogleraar aan de Universiteit Lumière Lyon 2 en als adviseur betrokken bij belangrijke onderwijshervormingen in Frankrijk, waaronder die van de lerarenopleidingen. In het Nederlands verscheen al eerder zijn boek 'Pedagogiek: de plicht om weerstand te bieden'. https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120429-frankenstein-en-de-pedagogiek.html
Pedagogiek --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- orthopedagogiek --- pedagogische psychologie --- opvoeding --- sociale opvoeding
Choose an application
De ware opdracht van onderwijs, kinderen tot natuurlijk leren brengen en diepgaand humaniseren, is vaak verstikt door duizend regels en systemen die niet met "leren" maar alles met "slagen" te maken hebben. De auteur schetst in 11 lezingen tegen welke muren gedreven onderwijsmensen, kinderen, jongeren en ouders te pletter kunnen lopen. Gedreven door een grote liefde voor het vak en voor de kinderen en jongeren schetst hij hoe je het slaagsysteem, de leerKazerne, die de school nu is, kunt ombuigen tot een 'leerThuis': een plek waar diepgaand leren en op een natuurlijke wijze je talent ontwikkelen alle kansen krijgt. School is voor te veel kinderen een probleem geworden. Hoog tijd om te focussen op het ware "leren".
Onderwijsvisie. --- leren leren --- slaagkansen --- Teaching --- onderwijsmethoden --- talentmanagement --- Didactic strategies --- Belgium --- Onderwijsvisie --- Onderwijs : kritische visies --- 450.4 --- Education --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolmanagement --- Onderwijsorganisatie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
The Artuarium presents keywords to reflect on art education today. Every keyword contains a text and/or an image that has been constitutive for the formation of the art school. Some texts unfold critical ideas and questions, some images evoke careful ob-servations, some texts tell stories, others reflect on the reflection.With contributions by: Giorgio Agamben Aristoteles, Herman Asselberghs, Maïté Baillieul, Joseph Beuys, Augusto Boal, Agnes Bube, Leonardo da Vinci, Serge Daney, Marc De Blieck, Fernand Deligny, John Dewey, Ana Dimke, Mattijs Driesen, Marguerite Duras, Jerzy Grotowski, Boris Groys, Kerstin Hallmann, Lisa Jevbratt, Allan Kaprow, Paul Klee, Eva Koethen, Wiebe Koopal, Julie Lesenne, Tyson E. Lewis, Audre Lorde, Pierangelo Maset, Maurice Merleau-Ponty, Volkmar Mühleis, Ludwig Münz, Kakuzo Okakura, Jacques Rancière, Adrienne Rich, Andrea Sabisch, Ousmane Sembene, Richard Serra, Michel Serres, Friedrich Schiller, Susan Sontag, Nancy Vansieleghem, Ella Ziegler.https://www.copyrightbookshop.be/shop/artuarium-the-grammar-of-art-school/
373.67(038) --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; woordenboeken --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- kunst --- 7.01 --- onderzoek in de kunsten --- kunstonderwijs --- kunsttheorie --- 373.67 --- kunsteducatie --- 700.8 --- 450.4 --- filosofie --- onderwijsfilosofie --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Onderwijskunde (onderwijsfilosofie, -sociologie, -economie, theoretische onderwijsvernieuwing) --- Kunstonderwijs --- Kunstfilosofie --- Art --- aesthetics --- art appreciation --- art education --- battledores [primers]
Choose an application
Study methods --- vaardigheidsonderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of higher education --- onderwijsvernieuwing --- 371.012 --- hoger onderwijs --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- 450.46 --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Didactiek --- PXL-Media & Tourism 2014 --- onderwijsstrategie --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Methodiekontwikkeling
Choose an application
ondernemingen --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 37.014 --- 371.3 --- ondernemen --- ondernemerschap --- onderwijs --- onderwijsorganisatie --- onderwijsprocessen --- overheidsbeleid --- 360.8 --- onderneming --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- PXL-Central Office 2014 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- Onderwijs --- Ondernemingszin --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- E-books --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|